Changchun je město, ve kterém se jako v jednom z posledních 3 měst v Číně (další jsou Dalian a pochopitelně Honkong)
udržel provoz klasických tramvají. Současně je v tomto městě jako v jednom z prvních čínských měst otevřen nový
tramvajový systém, který je veden na samostatném tělese, velmi často na viaduktech.
Město leží asi 1000 kilometrů severovýchodně od Pekingu a 500 kilometrů západně od Vladivostoku. Blíže než do Ruska je ale do Severní Koreje.
Před cestou jsem našel
web z dubna 1988 (za povšimnutí stojí odlišný a nudně jednotný vzhled všech 3 tehdejších typů tramvaje)
, který spíše sliboval postupný útlum provozu na jediné zbylé lince číslo 54.
Tramvajová trať však byla obnovena a i přes dodávku nových vozidel byla renovována i stará původní vozidla, která ještě
nějaký čas vydrží v provozu.
Trať původní tramvaje stále linka číslo 54 měří nyní zhruba 7 kilometrů (předtím bylo uváděno 12?). Nový systém tramvaje tvoří zatím polookruh a má podle mapy asi 13 kilometrů. Tratě se mimoúrovňovně kříží zhruba uprostřed. Do budoucna bude nový
systém prodloužen až k Jingyuetan parku 16 kilometrů od centra, kde je rozsáhlý komplex lesů, lyžuje se (Švédi tu pořádají i čínský Vassalopet) a hlavně skoro
celé území je zastavováno vilovou zástavbou. V trase celé budoucí trati rostou již nové viadukty. Systém bude ještě doplněn dokončením okruhu, tentokrát i s delším podzemním úsekem, ale tato trať na některých mapách města zatím chybí.
Vozový park staré tramvaje tvoří vozy japonského původu 201 - 208, vozy z Dalianu 701 - 709 nové vozy YK4-600, zřejmě místní výroby (v Changchunu se vyrábí vozy např. pro pekingské metro) 801 - 810 a dála dva neočíslované vozy. Jeden připomíná vozy, které snad
vznikly rekonstrukcí z japonských někdy před 40 lety, druhý zase připomíná prototyp nových vozů. Oba vozy jsou v provozu s cestujícími. A na tomto
čínském webu je vidět vzhled vozů v roce 2001. Chybí reklamy, řada 800 byla dodána s polopantografy.
Mapa tramvajové sitě (bez přesného měřítka)
Mapa tramvajové sitě 2006 z webu Changchun Subway s nově nakresleným 17 kilometrovým prodloužením k lesu (celková délka linky 3 bude od konce roku 2006 32 km)
Informační systém na zastávce staré a nové tramvaje.
Nejstarší a nejnovější (řada 200 "Japan" a 800 "YK4600").
Sedmistovák a jeho interiér (řada 700 "Dalian").
Nejstarší tramvaje se liší počtem reflektorů, nejnovější mají více variant barvy skříně (zelená, fialovo-růžová).
Interiér dvoustováka s komfortními sedadly pro průvodčího.
Tyto vozidla se vyskytují pouze v jednom exempláři.
Nízkopodlažka jezdící na novém systému a její interiér.
I nové nízkopodlažky mají asi 4 barevné varianty skříně.
Na konečné nízkopodlažky lze přesednout do patrového autobusu, jehož trasa zhruba uzavírá zatím nedostavěný tramvajový okruh (s podzemní částí).
Mimoúrovňové křížení obou tratí a konečná u nádraží (kde ale vlaky na rozdíl od předchozích stanic neuvidíte).