Changchun město mnoha tramvajových tváří

Changchun je město, ve kterém se jako v jednom z posledních 3 měst v Číně (další jsou Dalian a pochopitelně Honkong) udržel provoz klasických tramvají. Současně je v tomto městě jako v jednom z prvních čínských měst otevřen nový tramvajový systém, který je veden na samostatném tělese, velmi často na viaduktech. Město leží asi 1000 kilometrů severovýchodně od Pekingu a 500 kilometrů západně od Vladivostoku. Blíže než Rusko je ale do Severní Koreje. Před cestou jsem našel web z dubna 1988 (za povšimnutí stojí odlišný a nudně jednotný vzhled všech 3 tehdejších typů tramvaje) , který spíše sliboval postupný útlum provozu na jediné zbylé lince číslo 54. Tramvajová trať však byla obnovena a i přes dodávku nových vozidel byly renovovány i stará původní vozidla, která ještě nějaký čas vydrží v provozu. Trať původní tramvaje - linka číslo 54 měří zhruba 7 kilometrů. Nový systém tramvaje tvoří zatím polookruh a má 13 kilometrů. Tratě se mimoúrovňovně kříží zhruba uprostřed. Do budoucna bude nový systém prodloužen až k Jingyuetan parku, kde je rozsáhlý komplex lesů, lyžuje se (pořádá se tu i čínský Vassalopet) a hlavně skoro celé území je zastavováno vilovou zástavbou. V trase celé budoucí trati rostou nové viadukty. Systém bude ještě doplněn dokončením okruhu, tentokrát s podzemním úsekem, na některých mapách města zatím chybí.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Informační systém na zastávce staré a nové tramvaje.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Nejstarší a nejnovější (řada 200 a 800).

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Sedmistovák a jeho interiér (řada 700).

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Nejstarší tramvaje se liší počtem reflektorů, nejnovější mají více variant barvy skříně.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Interiér dvoustováka s komfortními sedadly pro průvodčího.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Tyto tramvaje se vyskytují pouze v jednom exempláři.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Nízkopodlažka jezdící na novém systému a její interiér.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
I nové nízkopodlažky mají 3 barevné varianty skříně.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Na konečné nízkopodlažky lze přesednout do patrového autobusu, jehož trasa zhruba uzavírá zatím nedostavěný tramvajový okruh (s podzemní částí).

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Mimoúrovňové křížení obou tratí a konečná u nádraží (kde ale vlaky na rozdíl od předchozích stanic neuvidíte).

(pokračuje - 2.část)
na hlavní stránku
borovicka.milan@seznam.cz