Čína - Shanghai - Kunming

Šanghaj patří k deseti největším městům na světě. Tramvaje zde už dávno nejezdí (*5.3.1908-1963?), ale od listopadu 1914 zde jezdí trolejbusy (některé prameny udávají datum 6.7.1915, ale i tak je to asi bezkonkurenčně nejstarší dosud provozovaný systém na světě!), které tu jezdí jak mezi mrakodrapy, tak ve starých večer neosvětlených uličkách, kde musí kličkovat mezi chodci a hlavně cyklisty. Síť trolejbusů je hustá a provoz je živý (Statistiky z roku 2000 vykazují 580 vozidel). Nedávno byla zrušena tunelová trolejbusova linka, která vedla asi 1 km dlouhým tunelem pod Huangpu River do mrakodrapové city Pudong. Nahradilo ji metro, které od roku 1995 jezdí v Šanghaji a má 2 tratě. Prakticky shodný vozový park jezdí i na nově postavané Pearl Line - nadzemce. Ta má zatím jednu trasu a druhá okružní se buduje. Nadzemní dráha jezdí místy hodně vysoko. V okolní zástavbě jsem napočítal 7. patro. Bohužel při výstupu do stanice zjišťuji, že až tak od 4. byly teprve zbudovány eskalátory. K posledním výkřikům MHD v Šanghaji bude patřit magnetická dráha Maglev, která spojí konečnou stanici metra s 30 kilometrů vzdáleným novým letištěm Pudong postaveném na břehu Pacifiku při ústí mohutné Yang River (až rychlostí 300 km/hod). Maglev dráha mi nepřidala moc fotogenická, i když zajímavá stavební vozidla na pneumatikách se záchytnou konstrukcí (dráha nemá svodidla, ani zábradlí) by za fotku stála. A tak dávám alespoň link na docela aktuální obrázky na německém webu

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Jedna z trolejbusových linek - 14 vede kolem Hepping parku a to i uličkami, kde nešel vyznačit ani pás pro cyklisty. Protože ani na mnohem širších ulicích nejde projít pro parkující kola (auta to tu s parkováním nemají lehký - musí většinou do hlídaných dvorů) a obchodníky, kteří se nerozpakují rozbalit svou "popelnici" na vaření kdekoliv, třeba i na vozovce na zastávce trolejbusu, natož na chodníku, jeví se provoz na ulicích pro Evropany chaotický. Ostatně jeden překážející obchůdek s typickou popelnicí, na které se zrovna připravuje jídlo, je na prvním obrázku před trolejbusem.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Vlevo - to lešení je skutečně z bambusu. Kloubový autobus je v Šanghaji vzácný, běžnější je spíše patrový. Ideálem je dvoudvéřový autobus - jde lépe v návalu zavřít. Kloubové trolejbusy stejného vzhledu ještě jezdí a zvládají i foťákem nezachytitelný a chaotický ruch na křižovatkách (včetně průjezdů na červenou).

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Linka 18 k Lu Xun parku je prý nejstarší linkou v Šanghaji. Její historie má sahat na samý začátek provozu trolejbusů do roku 1914. Zde jsme ale již mimo bývalý Internatinal settlement i francouzské koncesní území, kde podle mého jezdily první trolejbusy i tramvaje.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Podél trolejbusových linek jsou vedené autobusové linky stejného čísla, označené pro odlišení ještě hvězdičkou. Snad stejně jako u autobusových linek se jedná o komfortnější spoj. Na mnoha linkách jezdí v jistém období i výhradně dražší (místo jednoho yuana platíte dva navíc ne do kasičky ale u průvodčího) komfortnější soukromá vozidla. Mají lepší sedadla a často i klimatizaci. U trolejbusů je ale komfort o něco vyšší než u levných autobusů. Přesto snad na každé trolejbusové lince jezdí paralelní autobusová varianta.

klikni a uvidíš víc
Dopoledne je provoz na ulici slabší, zvláště v pruhu pro cyklisty

klikni a neuvidíš víc
Vyfotit dlouhý kloubový trolejbus před vysokým mrakodrapem není lehké. A tak Miloš použil jako kulisu jen 20 patrových domů.

klikni a uvidíš víc
A ještě něco z internetových archivů: Šanghajské trolejbusy mají za sebou skutečně historii. V době, kdy pražské troleje byly v plenkách, v říjnu 1937, zažila Šanghaj japonské bombardování během 4 měsíční války. Za povšimnutí stojí také to, že se v Šanghai jezdilo vlevo.

Trochu problematičtější je vyznat se v typech vozidel. Čínsky si toho moc na vozidlech nepřečtete. Některé trolejbusy i aotobusy mají na sobě nápis Shanghai latinkou. Typ vozidel se označuje kombinací písmen a číslic. Slušný atlásek vozidel se najde na speciálním webu o šanghajské dopravě - bohužel v čínštině. Nejvíce si přijdou na své fandové autobusů, trolejbusů je v Šanghaji méně typů a metro s nadzemkou má zatím jediný typ vozidla. (Fotky kloubových trolejbusů hledejte například na lince 21 a 8. Patrové autobusy hledejte na lince 55.)
na hlavní stránku
borovicka.milan@seznam.cz