English version

Changchun město mnoha tramvajových tváří

Changchun je město, ve kterém se jako v jednom z posledních 3 měst v Číně (další jsou Dalian a pochopitelně Honkong) udržel provoz klasických tramvají. Současně je v tomto městě jako v jednom z prvních čínských měst otevřen nový tramvajový systém, který je veden na samostatném tělese, velmi často na viaduktech. Město leží asi 1000 kilometrů severovýchodně od Pekingu a 500 kilometrů západně od Vladivostoku. Blíže než do Ruska je ale do Severní Koreje. Před cestou jsem našel web z dubna 1988 (za povšimnutí stojí odlišný a nudně jednotný vzhled všech 3 tehdejších typů tramvaje) , který spíše sliboval postupný útlum provozu na jediné zbylé lince číslo 54. Tramvajová trať však byla obnovena a i přes dodávku nových vozidel byla renovována i stará původní vozidla, která ještě nějaký čas vydrží v provozu. Trať původní tramvaje stále linka číslo 54 měří nyní zhruba 7 kilometrů (předtím bylo uváděno 12?). Nový systém tramvaje tvoří zatím polookruh a má podle mapy asi 13 kilometrů. Tratě se mimoúrovňovně kříží zhruba uprostřed. Do budoucna bude nový systém prodloužen až k Jingyuetan parku 16 kilometrů od centra, kde je rozsáhlý komplex lesů, lyžuje se (Švédi tu pořádají i čínský Vassalopet) a hlavně skoro celé území je zastavováno vilovou zástavbou. V trase celé budoucí trati rostou již nové viadukty. Systém bude ještě doplněn dokončením okruhu, tentokrát i s delším podzemním úsekem, ale tato trať na některých mapách města zatím chybí. Vozový park staré tramvaje tvoří vozy japonského původu 201 - 208, vozy z Dalianu 701 - 709 nové vozy YK4-600, zřejmě místní výroby (v Changchunu se vyrábí vozy např. pro pekingské metro) 801 - 810 a dála dva neočíslované vozy. Jeden připomíná vozy, které snad vznikly rekonstrukcí z japonských někdy před 40 lety, druhý zase připomíná prototyp nových vozů. Oba vozy jsou v provozu s cestujícími. A na tomto čínském webu je vidět vzhled vozů v roce 2001. Chybí reklamy, řada 800 byla dodána s polopantografy.


Mapa tramvajové sitě (bez přesného měřítka)


Mapa tramvajové sitě 2006 z webu Changchun Subway s nově nakresleným 17 kilometrovým prodloužením k lesu (celková délka linky 3 bude od konce roku 2006 32 km)

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Informační systém na zastávce staré a nové tramvaje.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Nejstarší a nejnovější (řada 200 "Japan" a 800 "YK4600").

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Sedmistovák a jeho interiér (řada 700 "Dalian").

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Nejstarší tramvaje se liší počtem reflektorů, nejnovější mají více variant barvy skříně (zelená, fialovo-růžová).

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Interiér dvoustováka s komfortními sedadly pro průvodčího.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Tyto vozidla se vyskytují pouze v jednom exempláři.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Nízkopodlažka jezdící na novém systému a její interiér.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
I nové nízkopodlažky mají asi 4 barevné varianty skříně.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Na konečné nízkopodlažky lze přesednout do patrového autobusu, jehož trasa zhruba uzavírá zatím nedostavěný tramvajový okruh (s podzemní částí).

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Mimoúrovňové křížení obou tratí a konečná u nádraží (kde ale vlaky na rozdíl od předchozích stanic neuvidíte).

(pokračuje - 2.část)
(continue - 2nd part)
na hlavní stránku
borovicka.milan@seznam.cz