Čína - Shanghai - Kunming

Yunnan je provincie na jihozápadě Číny sousedící mimo jiné se Sečuánem, Tibetem a státy Barmou, Laosem a Vietnamem. Poměrně blízko je i do nejvýchodnějších částí Indie. Oblast byla v době výstavby železnic pod francouzským vlivem, a tak až do šedesátých let bylo jedinou železnicí spojení hlavního města Kunmingu s vietnamskou Hanoií úzkokolejnou železnicí (1000 mm - postavena 1910). Úsek ve Vietnamu je dnes provozován už na normálním rozchodu. Zbývající úsek z hraničního města Hekkou do Kunmingu měří 468 kilometrů - z nadmořské výšky 85 do skoro 1900 metrů. V současné době však po něm nejezdí přímé vlaky a do Vietnamu se jezdí autobusy. Na tuto trať navazují další větve. Asi 178 kilometrů bylo postaveno na rozchodu 600 mm a později přestavěno. Poslední 600 mm úsek je od roku 1990 (?) mimo provoz, protože v tomto roce údajně dojezdily zdejší parní lokomotivy. Na 1000 mm dojezdily páry ještě o něco dříve. Více o této železnici se dozvíte na japonském webu

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Úzkokolejka nyní začíná na Severním nádraží - Kunming Bei (Bei=sever), kde začínala i další trať na jihozápad (současný jízdní řád už ji neuvádí, současné mapy však ano). Po nádraží v jížní části města poblíž hlavního nádraží (1435mm) už není ani stopy. Osobní vlaky tu dnes zvládají především příměstskou dopravu - což není v Číně obvyklé.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Co jsem psal o Šanghaji, platí i o vzdálených místech v Číně. Obchoduje se všude i na železničním přejezdu přímo na kolejích, a to i přesto, že za 2 - 3 minuty tudy projede nákladní vlak a od spuštění signálu uplyne tak krátká doba, že jsem ani nestačil zapnout a nastavit foťák. I tak se během této krátké chvilky vytvořila slušná cyklistická zácpa.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Po chvíli železničního klidu se ještě vrací lokomotivní vlak.


Normálně rozchodná železnice dnes míří z Yunnanu asi do 5 směrů a bylo postaveno i několik "kratších" několik set kilometrů dlouhých "lokálek". Nejnovější trať, která posiluje spojení do Sečuánu, byla otevřena v létě. Nádraží v Číně patří pro necestující k nedostupným místům a bývají ohrazena několik metrů vysokými zdmi. V Šanghaji sice nadzemka zajíždí za poslední nástupiště, ale vlak se vám stejně nepodaří spatřit. Do prostoru nádraží vás pustí až po důkladné kontrole, která si v ničem nezadá s kontrolami na letišti (elektronické prohlížení zavazadel). A tak jsem moderní železnice Yunnanu viděl vlatně jen z letadel a auta. Tunelů a viaduktů je v této hornaté provincii požehnanně.

klikni a uvidíš víc klikni a uvidíš víc
Nepodařilo se nám ani cestovat nočními autobusy. Vlevo je moderní spací autobus před hlavním nádražím v Kunmingu, vpravo rovněž není patrový autobus ale obvyklejší starší typ spacího autobusu v městečku Zhongdian (Shangrila) v tibetské autonomní oblasti Yunnanu - Diquing v nadmořské výšce 3300 metrů.


Naše další cíle v provincii Yunnan už ležely uprostřed vysokých hor. Tam železnice nevedly, tam byly jen hory
na hlavní stránku
borovicka.milan@seznam.cz